واژگونی خودرو در مه‌ولات یک کشته و یک مصدوم در پی داشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد سه دستگاه خودرو حادثه آفرید| نجات راننده محبوس در پراید توسط آتش‌نشانان حریق مغازه در خیابان عیدگاه اطفا شد (۱۲ اردیبهشت)+عکس انحراف مینی بوس در تبریز هشت مصدوم برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله افراد ناشناس به پزشکان در کرخه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جاعلان اسناد دولتی در غرب تهران دستگیر شدند (۱۲ اردیبهشت) راز ناپدید شدن یک ماهه جوان گمشده فاش شد استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از دستگیری قاتل مست ۲ زن در عروسی تا عروسی‌هایی که عزا می‌شود تاثیر منفی میکروپلاستیک‌ها بر تغییرهورمون و جنسیت جنین مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۲ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند
سرخط خبرها

درباره معضل عبور یا توقف وسایل نقلیه در پیاده‌رو‌ها | نمره منفی تا توقیف وسیله نقلیه به مدت ۷۲ ساعت جریمه خاطیان

  • کد خبر: ۱۷۹۱۲۴
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
درباره معضل عبور یا توقف وسایل نقلیه در پیاده‌رو‌ها | نمره منفی تا توقیف وسیله نقلیه به مدت ۷۲ ساعت جریمه خاطیان
درباره عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو و توقف آن‌ها که باعث ایجاد مشکل برای دیگر کاربران ترافیکی می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز تا چند دهه قبل که آن‌چنان خودرویی در معابر شهر‌های بزرگ نبود، وجود پیاده‌رو‌ها چندان ضرورتی نداشت. سواره و پیاده از یک معبر رفت‌و‌آمد می‌کردند، اما امروز که از زمین خودرو می‌جوشد، نمی‌توان از خطرات ورود وسایل نقلیه به حریم پیاده‌رو‌ها چشم‌پوشی کرد.

عابران پیاده به عنوان آسیب‌پذیر‌ترین کاربران ترافیکی از این معضل گلایه‌مندند که این روز‌ها با توجه به حجم وسایل نقلیه موتوری، تعداد پیاده‌رو‌هایی که بنا به دلایل متعدد از جمله رها کردن خودرو‌ها به عنوان جای پارک یا عبور موتور سیکلت سوار‌ها برای فرار از ترافیک مسدود هستند، زیاد شده است. تمهیداتی اندیشیده شود تا در جهت رفع مشکل، کاربران ترافیکی با آرامش بیشتری در معابر عمومی حاضر شوند.

کاسبان حواسشان باشد

بار‌ها به چشم یا در تصاویر دیده‌ایم که اجناس و بار مغازه‌داران یا توقف وسیله نقلیه‌ای سد راه عابر پیاده‌ای شده است که سالمند است و با ابزاری مانندواکر و ولیچر تردد می‌کند یا خانمی که کالسکه کودک همراه دارد و حق آمد‌و‌شد از پیاده‌رو از او سلب شده است. اشغال کردن قسمتی از این معبر از سوی کاسبان مشاغل، نمونه عینی سدمعبر است که برای کاسب جریمه به دنبال دارد. بد نیست بدانید:

توجه!
برابر ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌رو‌ها ممنوع است و شهرداری‌ها مکلف به رفع موانع هستند.

برابر ماده ۶۹۲ قانون مجازات اسلامی و طبق فتوای مراجع تقلید، تجاوز به پیاده‌رو‌ها و سد معبر شرعا جایز نیست.

توقف در حریم پیاده رو یکی از انواع تخلفات ساکن به شمار می‌آید که باعث ایجاد بی نظمی ترافیکی در سطح شهر و همچنین ایجاد مزاحمت برای شهروندان می‌شود. راسته نمایشگاه‌داران خودرو نمونه آشکار این معضل است.

توقف خودرو‌های سواری جزو تخلفات ساکن پرتکرار در سطح معابر شهر به‌ویژه معابری با عرض بیشتر است و در مقابل اصناف شلوغ، بیشتر دیده می‌شود.

عبور موتور‌سیکلت‌ها از پیاده رو جزو پرتکرارترین تخلف از سوی راکبان موتورسیکلت سوار است.

قابل توجه عابران پیاده

درست است که پیاده‌رو‌ها مثل زیر‌گذر‌ها و پل‌های هوایی امن‌ترین محل‌های عبور و مرور عابران پیاده است، اما خیلی از عابران پیاده نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند و از حاشیه معابر تردد می‌کنند. شاید برای معابری که پیاده‌رو تعبیه، ایمن‌سازی یا بهسازی نشده باشد این توجیه خوبی باشد، اما در دیگر شرایط غیر‌قابل قبول است.

توجه!
برابر ماده ۲۱۵ آیین‌نامه راهنمایی‌و‌رانندگی در محل‌هایی که پیاده‌رو وجود دارد عابر پیاده نمی‌تواند از سطح سواره‌رو استفاده کند. همچنین در محل‌هایی که پیاده‌رو وجود ندارد یا در صورت وجود به دلایلی غیرقابل تردد است باید از منتهی‌الیه سمت چپ سواره‌رو و عکس جهت حرکت وسایل نقلیه عبور کند.

عاقبت فرار از ترافیک

موتور‌سیکلت به عنوان یک وسیله ارزان که آسیب‌پذیری زیادی برای خود و عابران پیاده به همراه دارد در کنار نبود آگاهی از قوانین، باعث بروز ابعاد متعدد قانون‌شکنی در زمان رانندگی می‌شود. این روز‌ها با توجه به ترافیک سنگین برخی معابر در ساعت‌هایی از شبانه‌روز، راکبان برخی از موتور‌سیکلت‌ها، چون طاقت ترافیک را ندارند دست به تخلفات حادثه‌ساز می‌زنند. به عنوان نمونه از لابه‌لای خودرو‌ها لایی می‌کشند. وارد خطوط ویژه می‌شوند. چراغ قرمز را رد می‌کنند. وارد حریم پیاده‌رو‌ها می‌شوند و در مجموع برای دیگر کاربران ترافیکی مشکلاتی را رقم می‌زنند.

این در حالی است که در صورت کوچک‌ترین برخورد این وسیله نقلیه با عابر پیاده، امکان بروز شدید‌ترین آسیب‌ها برای شخص عابر وجود دارد. این مسئله باید بیشتر مورد توجه موتورسیکلت‌سواران قرار بگیرد. به ویژه آن‌هایی که مسیر‌های دوچرخه و پیاده‌رو را برای عبور و مرور انتخاب می‌کنند یا وسیله نقلیه‌شان را ساعت‌ها در پیاده رو‌هاپارک می‌کنند.

سدمعبر ممنوع!

به‌دور از انصاف است که برای توقف و تردد وسایل نقلیه انگشت اتهام را به سوی موتور‌سیکلت‌ها دراز کنیم و آن‌ها را مقصر اصلی بروز تخلفات در این حوزه بدانیم که با زیر پا گذاشتن قوانین برای دیگر کاربران ترافیکی مشکلاتی را رقم می‌زنند. در بسیاری از مواقع خودرو‌ها از این مهم مستثنی نیستند.

بار‌ها شاهد تصاویر متعددی بوده‌ایم که راننده‌ای خودرو‌اش را روی پل منزل شخصی، در مسیر دوچرخه یا در پیاده‌روها با عرض بیشتر رها می‌کند. این بی‌قانونی نمونه‌ای آشکار از سد‌معبر است و مصداق بی توجهی به حق و حقوق عابر یا راکب دوچرخه‌سوار به‌شمار می‌رود.

این در حالی است که با برنامه ریزی از سوی راننده می‌توان مشکل جای پارک را مرتفع کرد. ساده‌ترین اقدام این است که در ساعت‌هایی که ترافیک به اوج خودمی‌رسد از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکنیم و با وسایل نقلیه عمومی تردد کنیم یا برای پیدا کردن جای پارک مناسب وقت بگذاریم. مهم نیست کمی دورتر از مقصد باشد. آنچه اهمیت دارد این است که برای دیگران مشکلی ایجاد نکند.

بخوانید و بدانید

پیاده‌رو معبر عمومی است و برای آمد‌و‌شد عابران پیاده طراحی شده است. ممنوعیت تردد و توقف خودرو‌ها و موتور‌سیکلت‌ها برای راننده خودرو و راکب موتور سیکلت سوار نمره منفی و جریمه به دنبال دارد.

۵-
نمره منفی عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو برای وسایل نقلیه شخصی

۷-
نمره منفی عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین

۳۲۰۰۰ تومان
برابر کد ۲۱۰۱ جدول جرائم راهنمایی‌و‌رانندگی هر نوع توقف که منجر به سد‌معبر یا اخلال در عبور و مرور شود ۳۲ هزار تومان جریمه به دنبال دارد

۴۲۰۰۰ تومان
برابر کد ۲۱۰۷ جدول جرائم راهنمایی‌و‌رانندگی توقف وسایل نقلیه در پیاده‌رو ۴۲ هزار تومان جریمه به دنبال دارد

۶۸۰۰۰ تومان
برابر کد ۲۰۱۱ جدول جرائم راهنمایی‌و‌رانندگی عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو ۶۸ هزار تومان جریمه به دنبال دارد

۱۴۵۰۰ تومان
اعمال قانون عبور و توقف وسایل نقلیه از پیاده‌رو در چهارماهه ابتدای امسال

توجه!
در صورت ارتکاب هم‌زمان چند تخلف از سوی رانندگان وسایط نقلیه علاوه بر صدور قبض جریمه، وسیله نقلیه به مدت ۷۲ ساعت توقیف می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->